وضعیت محیط‌زیست کشور در لبه پرتگاهی است که هر روز در حال ریزش است و نگران‌کننده‌تر از قبل می‌شود. مسوولان و فعالان محیط‌زیست کشور هر روز از افزایش بیابان‌زایی در کشور اعلام نگرانی می‌کنند و از سویی دیگر اقدامات عملی درباره بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور اجرا نمی‌شود. منابع طبیعی هر روز به شکلی متفاوت از بین می‌روند و حالا بار دیگر شروع فصل گرما و آغاز آتش‌سوزی است که هر آنچه باقی مانده است را نابود کند. آتش‌سوزی جنگل‌ها گرچه پدیده نوظهوری نیست اما تجربه مسوولان در برخورد با این مساله گویا به اندازه کافی نیست و عملکرد دلسوزانه‌تر و مسوولانه‌تر را می‌طلبد.

سلامت نیوز: وضعیت محیط‌زیست کشور در لبه پرتگاهی است که هر روز در حال ریزش است و نگران‌کننده‌تر از قبل می‌شود. مسوولان و فعالان محیط‌زیست کشور هر روز از افزایش بیابان‌زایی در کشور اعلام نگرانی می‌کنند و از سویی دیگر اقدامات عملی درباره بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور اجرا نمی‌شود. منابع طبیعی هر روز به شکلی متفاوت از بین می‌روند و حالا بار دیگر شروع فصل گرما و آغاز آتش‌سوزی است که هر آنچه باقی مانده است را نابود کند. آتش‌سوزی جنگل‌ها گرچه پدیده نوظهوری نیست اما تجربه مسوولان در برخورد با این مساله گویا به اندازه کافی نیست و عملکرد دلسوزانه‌تر و مسوولانه‌تر را می‌طلبد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان‌صنعت، جنگل‌های پاسارگاد از روز چهارشنبه در آتش می‌سوزند و این موضوع تکرار بی‌توجهی به منابع طبیعی خصوصا جنگل‌های کشور است. آنچه حاصل چنین حوادثی است، باقی ماندن وسعت زیادی از زمین‌های سوخته‌ای است که بعد از نابودی پوشش گیاهی‌شان به زمین‌هایی برای رشد هتل‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل خواهند شد. تاسف‌آور اینجاست که هنوز کار اطفای حریق در جنگل‌های پاسارگاد به شکل کامل پایان نیافته که خبر وقوع حریق در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده بمو منتشر شد. بخشی از ارتفاعات بمو، دارای درخت نبوده و بیشتر گیاهان مرتعی دارد به همین دلیل احتمال آتش‌سوزی در منطقه خیلی بیشتر است. پارک ملی حفاظت‌شده بمو در 10 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد و وسعت آن 48 هزار هکتار است که طی سال‌های گذشته نیز در فصول مختلف خصوصا تابستان، آتش‌سوزی‌های متعددی در این منطقه رخ داده است.


آتش‌سوزی همیشه جنگل‌های مناطق مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کند
بهروز دهزاد، کارشناس محیط‌زیست درباره آتش‌سوزی‌های استان فارس می‌گوید: «این موضوع که باید مسوولان حوادث غیرمترقبه استان‌ها، مخصوصا در مناطق جنوبی و مرکزی همیشه برای چنین حوادثی آمادگی داشته باشند، امری بدیهی است مخصوصا که در سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌های عمدی بسیار زیاد شده است و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که با وجود همه هشدارها هنوز هم مسوولان این حوادث را به موقع کنترل نکنند و بهانه آنها نداشتن امکانات باشد.»
دهزاد در ادامه تاکید می‌کند نادیده گرفتن اهمیت توجه به جنگل‌های کشور گناهی نابخشودنی است و نباید فراموش کرد که در این مساله نه‌تنها مسوولان کشوری بلکه دانشگاه‌ها و مردم هم نقش بسیار مهمی دارند که در حادثه اخیر این مردم بودند که نقش‌شان را به درستی ایفا کردند و توانستند به مدیریت این فاجعه کمک کنند.
به گفته وی، جنگل‌ها هم به اندازه آب، اهمیت دارند خصوصا در کشوری با موقعیت جغرافیایی و زیست‌محیطی ایران که از بین رفتن جنگل‌ها در نهایت مصائب بسیار پیچیده‌تر بعدی را منجر می‌شود. در شرایطی که ریزگردها در همه مناطق کشور حتی استان تهران مردم را دچار چالش و مشکلات بسیاری کرده، از بین رفتن این جنگل‌ها نفس کشیدن را نه‌تنها در استان فارس و استان‌های هم‌مرز آن دچار مشکل می‌کند بلکه همه کشور را درگیر مشکل خواهد کرد.


درخواست کمک ملی برای مهار آتش‌سوزی پاسارگاد
این در حالی است که طاهر ایزدی، فرماندار پاسارگاد از اعلام درخواست کمک ملی برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های تنگه‌بلاغی پاسارگاد خبر داد. وی همچنین نسبت به ایجاد گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی برای کمک به خاموش کردن این آتش ابراز امیدواری کرد. به گفته ایزدی در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در منطقه حضور دارند اما به دلیل نامناسب بودن منطقه و دشواری راه دسترسی مهار آتش مشکل است.
همچنین جوادی از فعالان مردمی امداد‌رسان به «جهان‌صنعت» می‌گوید: تعداد بسیار زیادی از مردم برای کمک به نیروهای امدادی به منطقه آمده‌اند و هلی‌کوپترهای امداد در حال حاضر مردم را به منطقه منتقل می‌کند. وی با اشاره به بهبود وضعیت جنگل‌های پاسارگاد نسبت به وضعیت منطقه حفاظت‌شده بمو ابراز نگرانی می‌کند و معتقد است به دلیل پوشش مرتعی این منطقه و همچنین وزش شدید باد در صورتی که آتش‌سوزی مهار نشود، فاجعه بسیار بزرگی رخ خواهد داد و قابل جبران نخواهد بود. همچنین نیروهای مردمی با همراهی محیط‌بان‌های منطقه تلاش می‌کنند هرچه زودتر آتش‌سوزی را مهار کنند.
در حالی‌ که تلاش‌ها برای مهار آتش از لحظات نخست روز چهارشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، هنوز منطقه «کل‌بادی» و «گردنه‌خرسی» و نقاطی دیگر در حال سوختن است و مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. همچنین بسیاری از پرندگان و لاک‌پشت‌های بومی منطقه بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند. تاکنون حدود سه هزار هکتار از این جنگل‌ها و مراتع بر اثر این حریق از بین رفته و تلاش‌ها برای مهار کامل آتش همچنان ادامه دارد. همچنین صبح روز جمعه چند فروند بالگرد ارتش نیز به کمک نیروهای مردمی، ارتش، محیط‌زیست، بسیج، هلال‌احمر،‌ نیروی انتظامی و منابع طبیعی آمد.
از سویی دیگر ناصر چرخساز، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره گزارش پوشش امدادی حریق جنگل‌های پاسارگاد واقع در استان فارس از 19 تا صبح 21 خرداد می‌گوید: بالگرد جمعیت هلال‌احمر طی انجام هشت ساعت و ۴۰ دقیقه عملیات هوایی نسبت به جابه‌جایی شش هزار کیلوگرم تجهیزات و اقلام امدادی و ۱۵۰ نیرو اقدام کرد. همچنین به دنبال درخواست بالگرد از این جمعیت برای کمک در مهار آتش، یک فروند بالگرد با ظرفیت جا‌به‌جایی ۱۵ نیرو به منطقه اعزام شد.
چرخساز به اعزام ۳۴ نیروی عملیاتی برای کمک در مهار آتش اشاره کرد و گفت: روستای چاه‌بید، کوه‌های خرسی و تنگه‌بلاغی از جمله مناطق آسیب‌دیده است که اقدامات لازم برای درمان سرپایی ۵۵ مصدوم در این مناطق انجام شده.


آسیب به زیستگاه خرس قهوه‌ای و سوختن برخی حیوانات
حمزه ولوی، مدیرکل محیط‌زیست استان فارس درخصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد گفت: ساعت 11 صبح روز پنجشنبه آتش مهار شد اما باید توجه کرد که در چنین مواقعی هر لحظه ممکن است مجددا آتش‌سوزی شروع شود. متاسفانه نیروهای امدادی با تصور اینکه آتش مهار شده است، اقدام به ترک منطقه کردند اما از ساعت 5 بعدازظهر روز پنجشنبه مجددا آتش‌سوزی‌های کوچک آغاز شد.
به گفته ولوی، در چنین مواقعی باید به مدت 72 ساعت مراقب مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی باشیم چون ممکن است تک‌درخت‌هایی که آتش به آنها رسیده است شعله‌ورشده و سایر منطقه را درگیر کنند که این اتفاق پنجشنبه‌شب رخ داد.
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس با اشاره به نقاط ضعف در حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد گفت: در بحث پشتیبانی ضعیف عمل شده و مدیریت واحدی بر نیروهای موجود در منطقه وجود نداشت به‌گونه‌ای که نیروها پس از پنج ساعت پیاده‌روی به مناطق صعب‌العبور درگیر آتش‌سوزی رسیدند اما امکانات پشتیبانی از آنها وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانی در دو روز اول آتش‌سوزی بسیار ضعیف بود، گفت: روز جمعه سه فروند بالگرد به منطقه اعزام شد که اگر از روز نخست این اتفاق می‌افتاد، آتش‌سوزی به اینجا کشیده نمی‌شد.
ولوی درخصوص آسیب به پوشش گیاهی و حیوانی موجود در منطقه عنوان کرد: پوشش جنگلی در مناطق باز تا حدود 95 درصد سالم است به‌گونه‌ای که اغلب درختان بلوط سالم هستند اما در دره‌ها همه درختان سوخته‌اند.
همچنین لانه‌های پرندگان، بخشی از حیوانات از جمله مارمولک‌ها و لاک‌پشت‌ها سوخته‌اند اما هیچ خرس قهوه‌ای آسیب ندیده است. همچنین زیستگاه خرس قهوه‌ای در جنگل‌های پاسارگاد بسیار وسیع بوده و حدود 500 هزار هکتار است که احتمال می‌دهیم حدود 750 هکتار از آن سوخته باشد.


فرماندار پاسارگاد: هیچ کمکی از تهران نرسید
طاهر ایزدی، فرماندار شهرستان پاسارگاد، 27 ساعت پس از آغاز حریق در مراتع تنگه بلاغی گفت: قرار است با استفاده از هلی‌کوپتر منطقه را بازدید کنیم که پس از آن می‌توان اظهارنظر قطعی کرد. با وجود تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، هیچ کمکی از تهران و سایر استان‌ها برای مهار این حریق گسترده انجام نشده است.
ایزدی با قدردانی از مردمی که برای کمک به مهار آتش همراهی کرده‌اند، گفت: از نقاط مختلف استان فارس نیروهای مردمی در منطقه حاضر بودند، خصوصا شهرستان‌های همجوار مانند اقلید، ارسنجان، دهبید، مرودشت، شیراز، سعادت‌شهر و... اما کمکی از سایر استان‌ها و مرکز کشور نداشتیم. همچنین هیچ هلی‌کوپتری جز هلی‌کوپتر هلال‌احمر که به منطقه اعزام شده و چندین نوبت و در هر نوبت 15 نیرو را به منطقه تنگه بلاغی انتقال داده است، در این حادثه حضور نداشت.


هیچ بالگرد و کمکی از تهران نرسید
ایزدی با اشاره به تماس تلفنی نماینده مردم مرودشت با خود گفت: وی از هماهنگی انجام شده برای اعزام بالگرد از تهران و سایر تجهیزات خبر داد و شماره تلفنی هم برای هماهنگی در اختیار من گذاشت اما تاکنون خبری از اعزام بالگرد یا نیرو از تهران نیست.
از سویی دیگر دهزاد از ضعف امکانات برای مهار آتش‌سوزی‌ها ابراز تاسف کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد از نظر مالی با کمبودی مواجه باشیم، آنچه سال‌هاست محیط‌زیست کشور را به نابودی نزدیک کرده، ضعف مدیریت و دلسوزی برای محیط‌زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha